خواب یکی از نیازهای اساسی و ضروری است، انسان به تناسب سن و سالش چیزی حدود یک سوم از شبانه روز را می‌خوابد که این مدت در کودکان ، نوجوانان و جوانان بیشتر از بزرگسالان می‌باشد.

خواب عمیق و آرام ضامن سلامتی است در حالی که بی‌خوابی و بدخوابی باعث آشفتگی فرد شده و سلامت جسم و روان او را به مخاطره می‌‌اندازد.

هر فردی برای خوابی عمیق و راحت احتیاج به یکسری ملزومات اولیه دارد. یکی از اصلی‌ترین اقلام کالای خواب، پتوها هستند. پتو‌ها نیز با توجه به الیاف به کار رفته بخش عمده‌ای از یک خواب آرام و بدون دغدغه، مرهون وجود وسایل کیفی و استاندارد مانند: تختخواب، تشک، بالش، پتو و … می‌باشد.یکی از این کالاها که می‌تواند خوابی لذت‌بخش را برای شما به ارمغان بیاورد، پتو است.

خوابیدن بدون استفاده از یک پتوی گرم و نرم تقریبا غیر ممکن است، اگر شما سرتان را بر روی نرم‌ترین بالش دنیا بگذارید و مرغوب‌ترین تشک جهان نیز زیراندازتان باشد، بدون یک پتوی خوب نمی‌توانید یک خواب راحت را تجربه نمایید!

امروزه دنیای پتوها خیلی متنوع‌تر از قبل شده است و همین باعث گردیده افراد با گزینه‌های خرید بیشتری مواجه شوند که البته این ازدیاد سبب سخت شدن انتخاب برای آنان نیز شده است.

خواب باکیفیت و تأثیر آن بر کارایی:

خواب کافی نقش مهمی در درمان بیماری ام.اس دارد و باعث تقویت حافظه می‌شود و از برخی اختلالات ژنتیکی جلوگیری می‌کند.
خواب کافی و با کیفیت در دوران جوانی و میانسالی، مهمترین عامل تقویت حافظه در پیری است.
کم خوابی احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را ۲ برابر و سکته مغزی را چهار برابر افزایش می دهد.
کودکان و نوجوانانی که خواب منظم و کافی ندارند، از نظر رفتاری ناهنجار می شوند، این کودکان در مدرسه رفتار مناسبی ندارند و اغلب برای هم سن و سالان و اولیای مدرسه مشکل ایجاد می کنند.
کم خوابی و خستگی مهمترین عامل مشاجره و اختلاف زوجین است و روند یادگیری را نیز مختل می کند.
اختلال خواب سبب افزایش فشار خون و ضربان نامنظم قلب می شود.
خواب آلودگی یکی از مهمترین علل تصادفات رانندگی است.
خواب ناکافی سبب مرگ زودرس می شود و مهمترین علت پیری پوست است.
اختلال خواب قابلیت قضاوت را از بین می برد.
کاهش حافظه، افسردگی، چاقی و دیابت نوع ۲ برخی دیگر از مضرات کم خوابی هستند.
محققان هفت تا هشت ساعت خواب، بین ساعت های ۱۰ شب تا ۶ صبح را برای بدن لازم می دانند و توصیه می کنند اتاق خواب آرام و تاریک باشد.

۱۵ سال پیش ۱۸ مارس میلادی برابر با ۲۸ اسفند ماه شمسی “روز جهانی خواب” نامیده شده است.

انجمن جهانی خواب اعلام کرده حدود ۴۵ درصد جمعیت جهان به نوعی درگیر اختلال خواب هستند بنابراین نیاز به روشهایی برای پیشگیری و حل این مشکل به شدت احساس می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست